Rondreis USA 2018

Dag 16: Alcatraz en Cable Car

Vandaag weer op tijd eruit Alcatraz staat op de planning. We moeten om 11.30 met de boot mee en uur van te voren aanwezig zijn. Door een marathon in de stad werd geadviseerd om op tijd weg te gaan. Half 9 lopen we de kamer uit en gaan we een ontbijtje halen bij Starbucks.

We willen met de Cable Car naar de Pier. Er staat alleen een rij van ca 1,5 uur, dat gaan we dus niet meer redden. Dan maar lopen naar de Pier. Onderweg halen we bij een Italiaanse bakker heerlijke croissants voor vanmiddag. Na een 45 minuten en kleine klimmetjes zijn we er. Even wat drinken regelen en om 11 uur mogen we inchecken bij de boot.

Als we op Alcatraz aankomen gaan we met een gids mee die over de geschiedenis van Alcatraz verteld. In 1775 werd het ondekt door de Spanjaarden, die vernoemen het naar de Pelikanen die er leven. In 1850 komt er een fort op te staan als verdediging van de San Francisco Bay. Het Amerikaanse leger besluit dat dit ook de ideale plek is voor gevangenen. Eind 19de eeuw zaten er ruim 450 krijgsgevangenen. In 1906 kwamen de eerste burgergevangenen. In 1933 draagt het leger Alcatraz over en wordt het een federale gevangenis. In 1963 werd Alcatraz gesloten.
Na deze tour gaan we naar het cellencomplex wat we een audio tour doen. Dit was heel erg gaaf. Je loopt langs de cellen, de eetzaal, de plek waar de gevangenen binnen komen, echt bijna overal zijn we geweest. Super gaaf zeker als je The Rock ook heb gezien dan wordt het nu echt.
Na dit alles zijn we zo onder de indruk van alles dat we terug gaan naar het vaste land. Inmiddels doen de voetjes ook wel beetje zeer van het vele lopen en klimmen.

Als we weer aan land zijn gaan we naar Lombart Street lopen. Dat is een heel bochtig weggetje met mooie hortensias op een heuvel. Het is een flinke steile klim, morgen echt wel spierpijn denk ik. Het was de moeite waard. We zijn het weggetje naar boven gelopen. We klimmen wat af zo.

De straat erachter gaan we weer naar beneden, dat is echt heel erg steil. Eind van deze staat komen we aan op Fishermans Warf, daar kopen we een kaartje voor de Cable Car. We staan ruim 1,5 uur in de rij voor we in de Cable Car mogen stappen. We zitten voorin en de boys staan aan de buiten kant. Het is een hele gave rit al die heuvels op en af. Super tof. Bij het eind punt stappen we uit. We eten snel wat en gaan naar het hotel.

Het was een lange dag. Inmiddels is het 7 uur en hebben we de hele dag gelopen. Voetjes doen zeer en de benen zijn moe. Morgen weer een nieuwe dag met een wandeling over de Golden Gate. Die hebben we wel al gezien van ver, maar die moeten we ook van dichtbij bekijken.

Jan van der Hout

Nou jullie krijgen ook nog iets over de geschiedenis te horen. Worden echte cultuirsnuivers

Pap en mam

Wat een belevenissen echt gaaf om dit in het echt te zien
Moest ook gelijk aan the Rock denken
Super gave foto,s

Maurice, Jessica, Colin, Dylan Helderman

Het was ook echt super gaaf. We gaan als we op vakantie zijn altijd wel ergens heen om wat geschiedenis mee te pikken. Wij vinden dat leuk een de boys gelukkig ook. Die vragen er na er paar dagen zelf naar of we nig wat gaan doen. ?

Liset en Arjan

WoW, wat een toffe dag. Met zoveel indrukken ??