Rondreis USA 2018

Dag 21: naar huis

Het is de allerlaatste dag vandaag van onze vakantie. We vliegen vanmiddag (vrijdag) om 17.00 (2.00 uur NL) weer naar huis.

De dag starten we met een echt Amerikaans ontbijt, pancakes en koffie. Een de straat verderop was een zaakje waar we konden ontbijten. Het was lekker een flinke hap dat wel.
Na ons ontbijtje weer terug naar het hotel de koffers inpakken. We hoeven pas 12 uur uit te checken dus tijd zat nog.

Even voor 12 uur checken we uit en laten we de auto halen. Alles voor de laatste keer in de auto laden en de laatste km richting vliegveld. Eerst de auto terugbrengen bij de verhuur en met de bus naar het vliegveld. Het inchecken gaat vlot er is niemand voor ons. Maurice is FlyingBlue Gold, dus mogen we allemaal mee naar de priority om in te checken. De securitycheck gaat ook snel dat is ook wel erg prettig.

We doen nog een bakkie en lopen de taxfree rond. Het is niet heel veel taxfree op LAX, maar de boys willen nog een mooi en lekker flesje mee naar huis nemen. Ze slagen allebei voor een mooie fles. Nog even wat eten en dan naar de gate. Het boarden is iets vertraagd, maar we vertrekken op tijd.

We hebben een goeie vlucht, geslapen heb ik niet, de boys ook niet trouwens. Maurice heeft nog wel wat geslapen. Zaterdag om 12 uur zijn we weer geland. Papa en Arjan komen ons ophalen. Mama is bij ons thuis met Joe. Joe heeft het naar zijn zin gehad in t Pensionnetje de afgelopen 3 weken.

Na een roadtrip van 4800 km en bijna 10 uur terug vliegen, is het nu echt voorbij de mooie vakantie. Wat hebben wij het gaaf gehad. Zoveel gezien, zoveel gedaan een vakantie om nooit meer te vergeten. Wat hebben we genoten met ons vieren van alle mooie dingen die we gezien hebben. Amerika is een geweldig land, prachtige natuur, geweldige steden, enorme stilte, soms echt alleen op de wereld, achter elke berg of bocht een nieuwe verrassing wat je gaat zien en hele gastvrije, vriendelijke mensen. Wij gaan nog een poosje nagenieten en een mooi fotoboek en een dvd maken van onze belevenissen.

Ik hoop dat jullie ook met ons meegenoten hebben tijdens onze reis.

Liefs,
Maurice, Jessica, Colin en Dylan

Dag 20: Santa Monica

Onze laatste volle dag om nog wat te ondernemen. Eigenlijk hebben we zoveel gezien en beleefd dat we niks meer willen zien.

We starten rustig op vandaag. Rond half 10 gaan we een ontbijtje zoeken. We hebben wat gezien op internet en lopen er heen. Helemaal vol en wachten was geen optie. Stuk verder vinden we wat leuks wat ook al vol is. Tijdens het terug lopen zien we wat waar we kunnen ontbijten en er is plek. Op de menukaart staat genoeg, alleen houden wij niet zo van quinoa en acia zaden. Gelukkig staat er ook toast op en een tosti. Het smaakt lekker en de koffie is ook prima.

We lopen op gemak weer terug richting hotel. De auto halen we op en gaan naar Northridge Fashion Center. Nog even shoppen voor we naar huis gaan. Colin vind nog een leuke joggingsbroek met een t-shirt bij Hollister. Als we terug zijn lopen we hier ook nog even de winkelstraat door. Dylan vind nog een joggingsbroek bij Nike.

Eind van de middag gaan we naar de Pier. We kijken er op gemak rond. Even over de kermis natuurlijk. Dylan probeert nog een basketbal raak te gooien helaas niet gelukt. De souvenirwinkel nog even in om te kijken of er nog wat leuks is. De boys halen nog een hotdog. De zon gaat bijna onder, dus blijven we nog even kijken. Genietend op een bankje bij de zonsondergang van de laatste avond van een fantastische vakantie.

Als we terug lopen gaan we nog even wat eten. We hebben niet veel trek, dus wordt het een snelle hap.

Onze laatste dag zit erop. Straks lekker slapen, morgenochtend de koffers inpakken en naar het vliegveld. Dan is de vakantie echt voorbij.

Dag 19: Highway 1 en Santa Monica

We gingen vandaag weer vroeg rijden. Highway 1 is erg toeristisch en wij hadden geen zin in files. Om 8 uur zitten we weer in de auto. De laatste lange rit deze vakantie. Eerst even ontbijt scoren bij Starbucks en dan door naar Santa Monica.

Onderweg is er weer van alles te zien. Bergen, bomen, droge grasvelden enz. Vanaf Oxnard rijden we over Highway 1, ook wel Pacific Coast Highway. Het is aan een kant bergen en de andere kant strand en zee. Het is weer super mooi rijden. We komen langs Malibu beach met alle dure huizen aan het strand. Moet eerlijk zeggen vind die huizen in de bergen van Malibu mooier. Ook wij stoppen bij het strand in Malibu om even de benen te strekken, toilet op te zoeken en een paar foto's te maken. Het is inmiddels ook heerlijk weer 27°C is een prima temperatuurtje.

Op gemak rijden we door naar Santa Monica. Het hotel is snel gevonden, maar parkeren is een drama. Dan maar weer valetparking, dat is ideaal hoeven we zelf niet te zoeken. We kunnen al inchecken dat is wel fijn. Dan kunnen we de koffers kwijt en naar het strand. Het hotel ligt op een top locatie, eind van de straat is de Pier met de bekende kermis, veel restaurantjes en winkels rond het hotel.

We gaan snel de badkleding aan doen en heerlijk naar het strand. Het is heerlijk op het strand. Ik ga met Dylan het water in, er zijn flinke golven en krijg er dus ook een paar over mij heen. Terug bij de handdoeken wil Colin een stuk gaan lopen of ik mee wil, ja hoor is goed. We gaan langs de waterlijn lopen. Dylan ligt alweer in het water en Colin gaat even naar hem toe. Na een poosje ga ik maar terug naar de handdoek, want Colin komt niet meer uit het water. Eind van de middag plukt Maurice ze uit de zee en gaan we naar het hotel terug. Even douchen al het zout er weer af.

Rond 7 uur gaan we naar het restaurant, vanmiddag hadden we al wat gezien vlak bij de Pier. Ze hebben nog plek en we hebben er heerlijk gegeten en gezellig gezeten. We lopen de pier nog er even op, het is wel wat fris er staat een flinke wind. Na een rondje lopen gaan we terug. Morgen weer een nieuwe dag dan gaan we nog wel een keer.

Onze dag zit er weer op en wij gaan een poosje slapen.

Helaas geen foto's we hebben weer slechte wifi.

Dag 18: Walvissen en Highway 1

Weer een nieuwe dag het is fris en nat buiten. De bewolking hangt weer laag. De dag begint vroeg voor ons kwart voor 8 aan het ontbijt en half 9 met alle koffers weer in de auto. Op weg naar de haven om walvissen te spotten.

We hebben het al snel gevonden en melden ons. Er wordt gezegd welke boot we moeten hebben en 10 uur gaan we zee op. Het is best koud ook met 2 truien aan. We komen eerst heel veel zeehonden tegen. Nadat we een stuk op zee zijn zien we de eerste walvissen in de verte. Al snel zien we ze van dichtbij. Wat gaaf zeg en wat zijn ze groot. Het is geweldig om te zien. Er zijn ook heel veel zeehonden en vogels rondom de walvissen die proberen ook een visje mee te pikken. We zitten bijna 2 uur op zee en hebben veel foto's gemaakt een veel gefilmd.

Als we weer terug in de haven zijn gaan we even wat eten. We hebben trek in vis. Na lekker gegeten te hebben lopen we weer naar de auto. Nu gaan we Highway 1 op en in 2 stapjes naar LA. Eerst gaan we naar Morro Bay daar slapen we vannacht. Het is een mooie route langs de kust, het is ook weer zo mooi allemaal. Na een flinke rit zijn we er. Het was een langere rit dan we dachten, het was ook wel beetje druk onderweg en veel mensen die stapvoets gaan rijden op de Highway. Dat is niet helemaal de bedoeling het blijft toch een snelweg.

Na het inchecken doen we nog wat was. Ook dit hotel is weer netjes kamers zijn ook weer prima. Maurice gaat met Colin pizza halen. We eten op de kamer. Na het eten is de was klaar, kan dat ook weer in de koffer. De stand tas maken we alvast klaar. Als we dan in Santa Monica aankomen kunnen we direct naar het strand.

Morgen gaan we weer op tijd rijden, dan hopen we rond 12 uur in Santa Monica te zijn. De laatste 3 dagen even relax aan het strand.
Wij gaan vanavond weer op tijd naar ons bedje.

Dag 17: Golden Gate en reis naar Monterey

Vanmorgen hebben we allemaal uitgeslapen. We sliepen al vroeg gisteravond. Voor het ontbijt alvast wat ingepakt. We hebben weer een reisdag voor de boeg. We hadden nog een ontbijt in het hotel tegoed. Het was een prima ontbijtje, er was van alles vers fruit, yoghurt, brood, ei, worst, bacon enz.

Na het ontbijt de koffers inpakken, de auto ophalen en op naar The Golden Gate. Dwars door de stad weer heuvel op, heuvel af. Gelukkig hoeven we het vandaag niet te lopen. Het is druk bij Golden Gate, maar vinden toch een parkeerplek. De brug is niet helemaal te zien, staat helaas grotendeels in de wolken. Ik en de boys lopen de brug deels op. Maurice blijft in de auto die heeft het al een keer gelopen en het is ook best fris.
Als we weer terug zijn bij de auto gaan we door naar een outlet. Het is een uurtje rijden. Dylan slaagt voor wat sportkleding en eindelijk Nike Air schoenen die hij wilde. Colin koopt bij Armani een mooi horloge. Nog even de magen vullen en we moeten weer door.

Nog ruim 2 uur rijden voor we in het hotel in Monterey zijn. Het is druk onderweg veel files, het lijkt Nederland wel. Onderweg besluiten we dat we Italiaans gaan eten. We zijn even klaar met hamburgers en patat. Ik zoek onderweg op internet naar een Italiaan in Monterey. Al snel heb ik er een gevonden met goede recensies, die wordt het dus. Ondertussen zijn we ook op Highway 1 gekomen, het begin van onze terugreis naar Los Angeles. Gelukkig hebben we nog een paar dagen. We komen in Monterey aan. Het is een heel leuk plaatsje met leuke huisjes in downtown, daar is ook ons hotel. Is een prima hotel, nette kamers en ziet er van buiten ook heel leuk uit. Koffers uitladen en gelijk naar de Italiaan, we hebben honger.

Bij de Italiaan worden we hartelijk ontvangen. We gaan lekker zitten en krijgen de kaart. Ineens hevige teleurstelling bij Maurice ze hebben geen pizza!! Alleen maar pasta's, vis of vlees. Bij deze mag ik geen restaurant meer uitzoeken! Uiteindelijk hebben we allemaal heerlijk gegeten hoor. Na het eten nog even wat boodschapjes halen voor morgen op de boot. We gaan walvissen spotten en moeten weer vroeg opstaan. Vanavond weer op tijd slapen.

Iedereen een fijne dinsdag. Wij gaan slapen.

Dag 16: Alcatraz en Cable Car

Vandaag weer op tijd eruit Alcatraz staat op de planning. We moeten om 11.30 met de boot mee en uur van te voren aanwezig zijn. Door een marathon in de stad werd geadviseerd om op tijd weg te gaan. Half 9 lopen we de kamer uit en gaan we een ontbijtje halen bij Starbucks.

We willen met de Cable Car naar de Pier. Er staat alleen een rij van ca 1,5 uur, dat gaan we dus niet meer redden. Dan maar lopen naar de Pier. Onderweg halen we bij een Italiaanse bakker heerlijke croissants voor vanmiddag. Na een 45 minuten en kleine klimmetjes zijn we er. Even wat drinken regelen en om 11 uur mogen we inchecken bij de boot.

Als we op Alcatraz aankomen gaan we met een gids mee die over de geschiedenis van Alcatraz verteld. In 1775 werd het ondekt door de Spanjaarden, die vernoemen het naar de Pelikanen die er leven. In 1850 komt er een fort op te staan als verdediging van de San Francisco Bay. Het Amerikaanse leger besluit dat dit ook de ideale plek is voor gevangenen. Eind 19de eeuw zaten er ruim 450 krijgsgevangenen. In 1906 kwamen de eerste burgergevangenen. In 1933 draagt het leger Alcatraz over en wordt het een federale gevangenis. In 1963 werd Alcatraz gesloten.
Na deze tour gaan we naar het cellencomplex wat we een audio tour doen. Dit was heel erg gaaf. Je loopt langs de cellen, de eetzaal, de plek waar de gevangenen binnen komen, echt bijna overal zijn we geweest. Super gaaf zeker als je The Rock ook heb gezien dan wordt het nu echt.
Na dit alles zijn we zo onder de indruk van alles dat we terug gaan naar het vaste land. Inmiddels doen de voetjes ook wel beetje zeer van het vele lopen en klimmen.

Als we weer aan land zijn gaan we naar Lombart Street lopen. Dat is een heel bochtig weggetje met mooie hortensias op een heuvel. Het is een flinke steile klim, morgen echt wel spierpijn denk ik. Het was de moeite waard. We zijn het weggetje naar boven gelopen. We klimmen wat af zo.

De straat erachter gaan we weer naar beneden, dat is echt heel erg steil. Eind van deze staat komen we aan op Fishermans Warf, daar kopen we een kaartje voor de Cable Car. We staan ruim 1,5 uur in de rij voor we in de Cable Car mogen stappen. We zitten voorin en de boys staan aan de buiten kant. Het is een hele gave rit al die heuvels op en af. Super tof. Bij het eind punt stappen we uit. We eten snel wat en gaan naar het hotel.

Het was een lange dag. Inmiddels is het 7 uur en hebben we de hele dag gelopen. Voetjes doen zeer en de benen zijn moe. Morgen weer een nieuwe dag met een wandeling over de Golden Gate. Die hebben we wel al gezien van ver, maar die moeten we ook van dichtbij bekijken.

Dag 15: San Francisco

Vandaag gaan we de stad in, goeie schoenen aan, want het is veel lopen. De boys willen eerst nog gaan sporten, maar zijn al snel terug. Ze waren niet alleen, vanavond een nieuwe poging wagen.

Ontbijtje doen we bij Starbucks stukje verder in der straat. Dan gaan we eerst naar Union Square even shoppen. Dat is best gelukt. We lopen door naar de pier. Daar hebben we zicht op Alcatraz, morgen gaan we er heen, ben heel benieuwd. We lopen daar wat rond en gaan nog even bij Pier 39 kijken, daar liggen de zeeleeuwen. Erg leuk om te zien. We gaan door naar Pier 33 waar we morgen naar Alcatraz vertrekken. Er staat daar een maquette van Alcatraz met tekst en uitleg. Leuk om alvast even te kijken.

Dylan wil nog naar Footlocker voor schoenen. Googlemaps aan en lopen maar. Dat is best nog een eind lopen. Inmiddels doen de voeten zeer en hebben we dorst. De dorst wordt snel opgelost, maar de voeten nog niet. Winkel wordt gevonden, maar geen schoenen voor Dylan helaas.

Nu gaan we naar het hotel we zijn het zat. Even de nieuwe sleutel ophalen, vandaag hadden we kamer wissel. Nu wordt het de 25ste etage met uitzicht over de stad. Het leek zo simpel, maar na ruim een uur konden we nog steeds de kamer niet in. De kaart weigerde tot 4x aan toe. Inmiddels waren we best flink geirriteerd en gingen we voor de 5de keer maar beneden. De manager heeft het opgelost en ons ook nog een ontbijtbuffet gegeven ter compensatie. Op de kamer bleek dat de koffers ook goed waren verhuist. Top geregeld allemaal. Het uitzicht is echt geweldig. Andere gebouwen staan met de top in de wolken. Inmiddels hangen hier ook de wolken bijna voor het raam, maar echt super gaaf.

We gaan nog even de stad in voor een snelle hap. Er is geen puf meer voor een uitgebreide wandeling naar een hip restaurant, dus wordt het Burger King is ook lekker. We lopen nog even naar de Cable Tram om te kijken hoe laat ie gaat rijden morgen en waar er tickets gekocht moeten worden. Morgen moeten we er vroeg eruit om naar Alcatraz te gaan. Er is een marathon dus langere reistijd naar de Pier. De Cable Tram rijd vroeg dus nemen we die waarschijnlijk naar de Pier.

Terug in het hotel gaan we douchen en niks meer doen. Dylan gaat nog even sporten, die moet nog even wat energie kwijt en zijn hoofd luchten. De fitness zit beneden in het hotel en is 24 uur open, dus hij kan zich nog even uitleven. Wij zijn er klaar mee voor vandaag.

Dag 14: naar San Francisco

Gisterenavond hebben wij onze planning aangepast. We zouden vandaag naar Yosemite NP gaan, maar kwamen er gisteravond achter dat er bosbranden zijn daar. Delen van het park zijn dicht. Wij hebben ons hotel bij Yosemite geannuleerd en in San Francisco een extra nacht geboekt in het Hilton. Gelukkig kon dat nog.

Vanmorgen zijn we rustig opgestart. We hadden ontbijt in het hotel. Prima ontbijtje er was van alles wat. Rond 10 uur gingen we een Sears opzoeken. Dylan wilde graag bokskleding van een bepaald merk en dat zouden ze daar hebben. Nou niet dus, beetje jammer dan maar naar Starbucks voor koffie.

We gaan beginnen aan de reis naar San Francisco. Geen binnendoor wegen gewoon over de highway en interstate naar San Francisco. We zien veel boomgaarden met fruit en olijven. Verder is het vlak en goud geel van uitgedroogd gras. We zien ook nog wat plekken langs de interstate waar brand is geweest. Uiteindelijk komen toch de bergen weer in beeld, dat is ook logisch San Francisco is op bergen gebouwd. Langzaam rijden we de stad in. Wat is het hier druk, veel files lijkt de A4 wel op maandagochtend. Is ook weer even wennen de drukte, we waren zo gewend aan stilte en ruimte.

Als we bij het Hilton SF komen kiezen we voor valet parking. Het is geen doen om zelf een parkeerplekje te zoeken. De koffers worden naar de kamer gebracht als we zijn ingecheckt.
Als we inchecken willen we de 2 reserveringen samen voegen, zodat we morgen niet weer hoeven te verhuizen van kamer. Dat gaat niet helemaal goed. We moeten toch verhuizen van kamer morgen, maar het is oké. Vandaag op de 12de morgen op de 25ste met view over de stad. Ben benieuwd. Deze kamer is alvast een prima kamer en de service is super, beter dan in het Bellagio.

We gaan even opfrissen en de stad in om te eten. Het wordt het Hard Rock Cafe bij Fishermans Warf. Het is ongeveer 45 minuten lopen. Leuk al die heuvels op en af, gelukkig hebben wij niet de hele steile heuvels. We hebben enorme honger als we er zijn. Het eten is hier prima, maar de bediening super slecht. Terug gaan we met de taxi, het is veel te koud om te lopen. De taxi gaat even een paar hele steile heuvels op en af. Gaaf hoor.

Wij gaan slapen morgen gaan we de stad in om alles te bekijken en te beleven.